sunnuntai 20. marraskuuta 2011

Kuuntele Radion Lukupiirin Corto Maltese -keskustelu

Corto Maltese. Kuva: Cong SA.
Eilen Yle Radio 1 -kanavan Radion Lukupiiri käsitteli Hugo Prattin luomaa Corto Maltesea. Lukupiirilähetys kestää kolme tuntia. Minulla keskittymiskyky häviää jos pitää vain kuunnella radiota noin pitkään, joten kaivoin vuosia rauhassa maanneen käsityöpussini esiin ja ryhdyin neulomaan sukanvartta samalla kun kuuntelin. Saa nähdä valmistuuko sukkapari ikinä, mutta ainakin oli mukava neuloa ja kuunnella Tarleena Sammalkorven ja hänen vieraittensa keskustelua Cortosta. Lähetystä voi kuunnella Yle Areenassa 26.11.2011 asti, joten hopi hopi, sieltä kuuntelemaan!

Paikan päällä vieraina olivat sarjakuvataiteilija Ville Tietäväinen ja sarjakuvaneuvos Juhani Tolvanen.  Puhelimessa kuultiin mm. Cortojen suomalaiskustantajaa Markku Jalavaa ja Cortot suomentanutta Heikki Kaukorantaa. Mielenkiintoista oli, että lähetykseen soittaneiden Corto-lukijoiden ikäjakauma oli aika laaja - ainakin sen perusteella mitä radioon soittavien ihmisten äänestä voi päätellä - ja monella oli vuosikymmenien kokemus Cortosta. Soittajia myös oli ympäri Suomen. Minä olen löytänyt Cortot 1990-luvulla koululaisena, mutta olen näköjään silti Corto-juniori jopa suomalaisharrastajien kesken. Vaan eipä sillä, onhan Prattin ensimmäinen Corto-tarina ilmestynyt jo 1960-luvun lopulla.

Lähetykseen oli valittu hienoa musiikkia, loppupuolella kuullaan jopa Pratt itse laulamassa ja kitaraa soittamassa. Pisteet vielä Tarleena Sammalkorvelle, minulle oli positiivinen yllätys että hänkin on Corto-entusiasti.

2 kommenttia:

  1. Kiitos vinkistä, mulla onkin sopivasti ikuisuusvillatakki vielä kesken (vasta toista vuotta teen sitä), siis kuuntelemaan!

    VastaaPoista
  2. Hih! Mä osaan neuloa ihan käyttökelpoisia sukkia, lapasia ja säärystimiä. Villapaitojakin olen neulonut, mutta niiden kanssa on käynyt turhan usein niin, etteivät ne ole istuneet kovin hyvin.

    VastaaPoista